Pravda x Lež

Toto vysílání je k dispozici pouze uživatelům s placeným členstvím.

Chcete-li sledovat vysílání z archivu, staňte se součástí Red Button EDU komunity a aktivujte si členství.

Zakoupit členství

Materiály doplňují a rozšiřují informace, které zazněly v tomto vysílání. Umožňují vám samostudium tématu do hloubky, pokud máte chuť a čas.

Pro zobrazení materiálů je potřeba mít aktivováno plné členství.

Zakoupit členství

Pravda nebo lež? Další díl InspiRácia se věnuje navýsost aktuálnímu a ve své podstatě složitému tématu. Čemu můžeme věřit a čemu ne? Jak poznáme důvěryhodný zdroj? A jak si uvědomit, že stokrát opakovaná lež se automaticky nestane pravdou? Zobrazit více…

Digitální doba, v níž žijeme, nás velmi rychle a bez varování uvrhla do situace, kdy dennodenně vzniká obrovské množství dat transformujících se do obrovského množství informací. Tyto informace se na nás valí odevšad. Jejich aktuálnost, přesnost a důvěryhodnost se staly problémem, který nás jako společnost rozděluje do často nesmiřitelných bublin. Díky sociálním sítím, blogům a podcastům dnes fušuje do novinářského řemesla kde kdo a každý z nás se může stát, záměrně i zcela neúmyslně, šiřitelem pravd, polopravd i naprostých lží.

O současnosti se říká, že je dobou postfaktickou a postpravdivou. Je čím dál obtížnější odhalit, co je pravda. Denně nás bombardují zprávy a pseudozprávy rozdílných (a často pochybných) kvalit. Útočí na nás podvodníci a prospěcháři, jsme terčem politiků a kampaní politických stran, přičemž jednotlivé skupiny je někdy velmi obtížné rozlišit.

Co si z vysílání odnesete?

  • V diskusi s oběma hosty se ponoříme do problematiky fake news, hoaxů a podvodných e-mailů. Poodhalíme mechanismy jejich vzniku a praktiky těch, co je šíří. Vysvětlíme si principy autonomního nebo automatického fungování botnetů – softwarových agentů a internetových robotů.
  • Jelikož je InspiRácio hlavně vzdělávací pořad, pokusíme se vysvětlit, jak se efektivně bránit nejrůznějším manipulativním mediálním technikám. Jak si uchovávat a rozvíjet kritické myšlení a ověřovat zdrojování informací.
  • Řekneme si, jak se naučit oddělovat ve světě informací zrno od plev. Jak se naučit vybírat v informační dálnici to podstatné a ubránit se marastu plytkosti a povrchnosti. Jak si udržet pozornost na to hodnotné, co nás individuálně obohacuje a nevmanipulovává do pozice stáda. V době vrcholící předvolební kampaně téma obzvlášť aktuální.
  • Ti z Vás, kdo se na nás budete dívat naživo, budete mít navíc příležitost pokládat hostům otázky spolu se mnou i přímo. Těším se na Vás!

Kdo jsou hosté?

František Vrábel

František Vrábel je CEO české společnosti Semantic Visions, která od roku 2011 poskytuje služby v oblasti detekce rizik. Pomocí sémantické analýzy permanentně analyzuje nový obsah několika tisíc webů světového internetu ve 12 jazycích. Firma je schopna v reálném čase pokrýt 90 % globálního internetového zpravodajského obsahu. V posledních letech se společnost věnuje také odhalování dezinformací (zejména bojem s ruskou propagandou). Po vypuknutí pandemie covidu-19 v roce 2020 začala v této oblasti spolupracovat i s českým ministerstvem zdravotnictví.

Michal Bláha

Michal Bláha je držitelem ocenění Osobnost českého internetu za rok 2020 v anketě Křišťálová lupa. V prostředí internetového byznysu se pohybuje skoro 30 let. Spoluzakládal Atlas.cz a mnohé další projekty jako například MobilJam (mobilní marketing), Cinetik (webová zásilková půjčovna DVD, český Netflix), US startup Vizrea/Webfives (prodán Microsoftu), software house Devmasters s. r. o., cestovatelský server OnTheRoad.To, agregátor inzerátů NoveInzeraty.cz a monitoring zákaznické spokojenosti Feedbando. V posledních letech je znám především jako autor projektu Hlídačstátu.cz, aktivně prosazuje efektivní digitalizovaný stát, pomáhá také s nastavením a prosazováním konceptu Digitální Česko pro Ministerstvo vnitra ČR.

Petr Benes

Uplatněte v praxi nové znalosti

Výzva

Nedílnou součástí každého vysílání je praktická výzva, která vám pomůže lépe ukotvit nově získané znalosti.

Pro zobrazení je potřeba mít aktivováno plné členství.

Zakoupit členství