Znáte takové ty panely se smajlíky na letišti a v některých obchodech, které zjišťují „jak jste dnes byli spokojeni se službami“? Jednoduchou formou sbírají zpětnou vazbu.
Podobnou formu zpětné vazby můžete získat u východu z pracoviště i vy a zjišťovat náladu/spokojenost kolegů po každém dni.
Pokud si nechcete pořizovat ono zařízení s tlačítky, stačí tři nádoby s nápisy, košík s barevnými pingpongovými či jinými míčky a tabulka s vysvětlením barevného kódu (např. zelená – spokojený/veselý/šťastný, oranžová – neutrální, červená – naštvaný/rozladěný/unavený). Případně na míčky nakreslete i smajlíky (usměvavého/neutrálního/zamračeného).
Pokud bude dlouhodobě převládat počet míčků (obrázků) v neutrální, či zamračené nádobě, je dobré začít hledat příčinu. Slouží to jako nenásilné včasné upozornění, že se ve firmě něco děje.
Doporučujeme si vést evidenci k jednotlivým dním. Nemusí být na přesný počet kusů každé barvy, ale třeba poměrově, která barva převažuje. A také na začátku ponechat „zvykací“ období, které bude spíše nevypovídající (než si lidé zautomatizují návyk a také budou umět odhadnout lépe, jak se cítí). Může také trvat než se přidá většina kolegů. Ze začátku třeba zkuste doplnit zábavnými aktivitami (výzva „kdo dokáže hlasovat dva týdny v kuse“ – třeba i tabulkou, kde si to každý odškrtne a může tak soutěži s kolegy, atp.). Případně, pokud je vedení bráno vážně (respekt, ne strach), vtáhněte je do začátků, ať jdou příkladem a dodají kolegům pocit, že je to důležité/přínosné.
Na co pamatovat:
- Proč bude semafor řešením pro vás? V čem vám pomůže? (Vědění proč může pomoci i s motivací kolegů k účasti, když v tom uvidí smysl.)
- Jaké řešení zvolíte?
- Kdo se o semafor bude starat? (zapisovat poměry ke snadnému porovnání, třídit míčky na nový den, dávat vědět, když nálada vybočí z normálu,…)
- Kdo bude s výstupy pracovat?
- Jak semafor představíte kolegům a jak je zapojíte? Co bude fungovat u vás?
- Bude nápomocné zapojit vedení (do aktivit/podpory)? Bude to kolegy motivovat nebo odrazovat?
Hlavní přínosy
- sběr zpětné vazby
- práce s emocemi
Podporuje
- Vztahy
- Výsledky
Prostředí
- Kancelář
- Výroba
Velikost skupiny
- Neomezeně
Finanční náročnost
- Nízká
Čas - příprava
- Hodiny
Čas - realizace
- Minuty
Frekvence
- Dlouhodobě
Employee Lifecycle
- retention
Ve firmě zavádí
- HR