Pravidla knihovny


Pokud jste někdy byli v knihovně, tak víte, že je v ní takové magické ticho. Možná jste v ní pár dní i strávili jako studenti nad učením či psaním seminárek. To ticho a soustředěnost je nepřekvapivě nápomocné pro hlubokou, soustředěnou práci…

Bohužel kultura „open-space“ kanceláří jde přímo proti tomuto principu. V open-space kancelářích je vždy ruch, šum, hlasy… a soustředit se je náročné. Co s tím?

V Basecampu přesně z tohoto důvodu zavedli „Pravidla knihovny“. Tedy – v prostoru kanceláře se nemluví (maximálně rychlých pár slov šeptem), netelefonuje, nepouští hudba. Stejně jako v knihovně. A jakmile někdo sedí u stolu, automaticky se předpokládá, že je pohroužen do své práce a není v pořádku ho jít vyrušit.

Samozřejmě je pak potřeba vytvořit oddělený prostor, ve kterém konverzace, debaty nad společným úkolem, volání a ruch může probíhat.

Pravidla „jak se člověk chová v knihovně“ lidé běžně znají. Stačí je tedy verbalizovat a domluvit se na nich. Mohou znít například:

  • lidé nemluví nahlas, rozhovory probíhají šeptem,
  • nahlas se mluví pouze v kuchyňce, venku nebo v uzavřených místnostech (zasedačky a podobně),
  • muzika nehraje nahlas (je spíše podkresová, podporující soustředění – pokud jste v týmu zvyklí muziku na pozadí mít puštěnou),
  • lidé se nechodí neočekávaně osobně ptát (ptají se buď online, nebo v předem smluvený čas).

Narozdíl od knihovny nejsme na ticho v kancelářích zvyklí a rozhodnete-li se pravidla knihovny zavést zrovna v té své, bude to chvíli trvat. Pokud si nejste jistí, zda by vám to sedlo, můžete ze začátku zkusit třeba jeden den v týdnu/měsíci. Následně si s kolegy říci, zda to funguje a rozšířít je na více dní.

Na co pamatovat:

  • V čem by pro vás mohla být pravidla knihovny přínosem?
  • Jak je představit týmu/zbytku firmy?
  • Jak s nimi začnete?
  • Jak to bude fungovat prakticky? (Které oblasti budou tiché, které bude možno využívat jako „hlučné zóny“?)

Michal Poppe


Hlavní přínosy
  • soustředěná práce
  • vyšší produktivita
Podporuje
  • Výsledky
Prostředí
  • Kancelář
Velikost skupiny
  • Neomezeně
Finanční náročnost
  • Zdarma
Čas - příprava
  • Hodiny
Čas - realizace
  • Dny
Frekvence
  • Dlouhodobě
Employee Lifecycle
  • retention
Ve firmě zavádí
  • Team leader
  • HR
  • Zaměstnanci