Portál interně nabízených kurzů


„Ten umí to a ta zas tohle” zpívá se v pohádkové písničce. Víte, co všechno umí vaši zaměstnanci? Jaké mají zájmy mimo práci? Čím vším se mohou navzájem obohatit?

V Avastu je to napadlo a vytvořili GrowShop – interní portál, do kterého může každý zaměstnanec zaregistrovat workshop nebo skupinovou aktivitu na jakékoliv téma. Témata mohou být pracovní (např. workshop na kontingenční tabulky) i volnočasová (např. workshop na základy kouzel, pouštění draka aj.). Každý může využít své zájmy a dovednosti a naučit něco nového i ostatní.

V Sonnentoru zase například dávají lidem příležitost k aktivitám, které nemusí nutně vycházet z popisu jejich práce, ale souvisí s tím, co je baví a s jejich silnými stránkami. Krásný příklad je paní, která začínala ve skladu a dnes mimo jiné pořádá pravidelné workshopy o vaření pro veřejnost. Stačilo podpořit nadšení a možnost projevit její vlastní potenciál.

Učení ostatních je nejlepší způsob, jak se sami učit. Lidé ve firmě se navzájem rozvíjejí a zároveň jim tím zprostředkováváte možnost setkávat se a lépe se poznat.

Nemusíte však rovnou vytvářet velký informační systém. Začít lze i drobně a stačí k tomu běžná komunikační média, která ve firmě máte – vlákno ve Slacku, dedikovaná intranetová stránka, nástěnka s vlastnoručně vytvořenými plakátky,…

Prvotní výzvou je najít odvážlivce. Oslovte firemní „šoumeny”, nebo ty, u kterých tušíte, že by mohli přinést zajímavá témata. Zároveň pomáhá, pokud chuť rozvíjet se a vzdělávat rezonuje firemní kulturou. Pak už často stačí jen první impuls a lidé mají přirozenou chuť sdílet své dovednosti s ostatními.

Rozjezd workshopů lze i různě podpořit a povzbuzovat. Ze začátku například můžete pomoci s propagací. Vyhradit na první vlnu nějaký odpolední čas, kdy nebudou žádné porady, či blízké deadliny. Také můžete nabídnout zájemcům konzultaci, pokud si nebudou jistí výběrem tématu nebo jeho obtížností pro publikum. Cokoli, co podpoří rozjezd kurzů zrovna u vás.

Na co pamatovat:

  • Je sdílení svých zálib a umění něčím, co vaši lidé budou rádi dělat?
  • Jakou formu propagace workshopů zvolíte pro začátek? (Tj. kolik do portálu chcete investovat času, energie a financí?)
  • Jak podpoříte zájem lidí workshopy vypisovat i se jich účastnit?
  • Koho můžete oslovit jako první „nadšence” a následné ambasadory projektu?
  • Jakou pomoc v začátcích můžete a chcete nabízet?

Michal Poppe


Hlavní přínosy
  • organizátoři workshopů využívají a ukazují své silné stránky
  • lidé mají prostor růst a vzájemně se od sebe učit
  • lidé se potkávají a vzájemně se poznávají
Podporuje
  • Vztahy
  • Růst
  • Zdraví
  • Výsledky
Prostředí
  • Kancelář
  • Mimo kancelář
  • Výroba
Velikost skupiny
  • Neomezeně
Finanční náročnost
  • Vysoká
  • Nízká
  • Zdarma
Čas - příprava
  • Týdny
Čas - realizace
  • Hodiny
Frekvence
  • Dlouhodobě
Employee Lifecycle
  • development
  • retention
Ve firmě zavádí
  • HR
  • Zaměstnanci