Oslava úspěchů


Úspěch má různé podoby. Získání klienta, uzavření velkého obchodu, dokončení zakázky. Jsou ale i méně viditelné úspěchy: společně zvládnutá krize v týmu, zlepšovák, který ulehčí lidem práci, či vyřešení dlouhodobého problému. Ať už si úspěchy definujete v týmu jakkoli, slavte je!

Oslava je takovým společným poděkováním si. Vyjádřením, že jsme společně (nebo někdo z nás) něco dokázali.

Nejlepší je, pokud si společně vymyslíte vlastní formu, jak budete úspěchy slavit. A také jaké úspěchy budete slavit.

Jedním příkladem je nemocnice v Holandsku, ve které, když se něco povede, svolají tým, veřejně sdílí co se povedlo (pověsí to na nástěnku) a vystřelí konfety. Připraví zážitek pro daný okamžik a zajistí veřejné uznání lidí, kteří se na úspěchu podíleli. Zároveň, kdokoliv jde přes den přes hlavní chodbu, vidí, že se něco povedlo a tým to oslavil – konfety se sklízí až večer. Co konkrétně to bylo se může dočíst na nástěnce.

Druhým příkladem je firma MoroSystems, která má firemní zvon, kterým se svolají zaměstnanci na svolávací místo a oznámí se úspěch, zatleská se a případně se i oslaví aktuální situace. Slaví se tak i narozeniny, narození potomka nebo se vítají noví členové kanceláře, kteří zrovna nastoupili.

Třetím příkladem je firma Joyful Craftsmen. Mají na recepci připravený zvonek. Intenzivní zvonění je signálem pro svolání celé firmy a oznámení významné události. Významná událost může být velký firemní úspěch, důležité oznámení, ale narození dítěte, narozeniny a podobně.

Zvoněním se zajistí, že všichni o oslavě vědí a mohou se připojit. Doporučujeme však stanovit si pravidla, pokud by těch slavnostních chvil začalo být hodně – například, že se zvoní jen v určitou dobu (třeba ne během dopoledne, kdy je nejlepší čas soustředění), že je dobré se stavit, ale pokud člověk řeší něco urgentního, tak nemusí hned, atp. Nastavte si to podle vlastních zvyklostí a firemní kultury.

Pokud by zvonění nebyl váš šálek kávy, najděte si společně jiný signalizační zvuk.

K výše uvedenému příkladu nutno podotknout, že je dobré myslet na okolí. Zda svou oslavou nezpůsobíme potíže, nebo práci navíc někomu dalšímu. U zmíněných konfet v holandské nemocnici třeba někomu, kdo pak přijde uklízet…

Na co pamatovat:

  • Jaké úspěchy chcete společně slavit?
  • Jaký rituál sedne vaší firmě?
  • Nebude váš způsob oslavy znamenat pro někoho práci navíc (uklízení, apod.)?
  • Chcete oslavám dát pravidla předem, nebo počkáte, až jestli budou třeba?

Michal Poppe


Hlavní přínosy
  • využití principu vděčnosti
  • uznání lidí zodpovědných za úspěch
  • přísun dopaminu za splněný úkol
Podporuje
  • Výsledky
  • Vztahy
Prostředí
  • Kancelář
  • Výroba
Velikost skupiny
  • Do 70
Finanční náročnost
  • Zdarma
  • Nízká
Čas - příprava
  • Minuty
Čas - realizace
  • Minuty
Frekvence
  • Dlouhodobě
Employee Lifecycle
  • retention
Ve firmě zavádí
  • Team leader
  • HR
  • Zaměstnanci