HR buddy


Víte, jak se kolegové mají a co potřebují? Jak se jim třeba pracuje na home office, jak se jim daří v projektu/týmu? A chtěli byste to vědět?

Možná znáte/využíváte koncept “buddyho” pro nováčky. Kdy zkušenější kolega v prvních měsících podporuje a provází nováčka všemi těmi novými situacemi a on se na svého buddyho může obracet, když si s něčím neví ve firmě rady. Podobně může každý kolega mít svého HR buddyho.

V Appliftingu HR buddyho zavedli v hlubokých dobách covidových, když všichni seděli doma a už jim zůstal nastálo. V rámci HR týmu si rozdělili kolegy (na každého tak vychází asi 20-30 kolegů) a pravidelně si s nimi dávají “buddy checky”.

Cílem je poskytnout ucho ke sdílení radostí i strastí (nejen) pracovního života a podpořit, když něco kolega potřebuje. Zjistit, zda jsou v pohodě, mají dobré pracovní podmínky (i doma), případně zda projekt, na kterém pracují, jim sedí. (Krom buddyho mají všichni zaměstnanci možnost využít i profesionálních služeb terapeuta, tj. toho HR buddy suplovat nemá.)

Buddy check s každým pak probíhá cca 1x měsíčně (nebo dle potřeby) a může mít různou délku i formu. A obojí se může dle potřeby měnit. V základu se jedná o cca 30 minut potkání online či naživo. Ale když je potřeba, může se např. kafe na konci pracovní doby protáhnout do večera. Nebo si naopak jen vymění krátkou zprávu, že je vše ok a není potřeba se tento měsíc potkat.

Je dobré mít nastaveno i pár základních pravidel, které si ujasníte s kolegou, kterému buddyho budete dělat. Například, že je na něm, jak do hloubky bude chtít věci probírat a že zůstanou jen mezi vámi. Až na věci, které se třeba týkají praktických firemních záležitostí, které naopak potřebujete probrat v HR týmu, apod.

POZOR: pamatujte na to, že ta role může být náročná a není pro každého. Záleží, jak dobře si vymezíte s kolegou hranice o jakých tématech se spolu budete bavit a jak se podaří hranice udržet. Všichni HR buddíci si musí být vědomi, do čeho jdou a že se mohou stát vrbami i když na to nebudou mít v danou chvíli sílu. Nastavte si případně v HR týmu mechanismy, jak toto ošetřit.

Na co pamatovat:

  • Proč by to sedlo vám? Co si od toho slibujete?
  • Je to něco, co HR chce dělat a bude na to mít kapacitu?
  • Jak to bude fungovat prakticky?
    • Jak si kolegy v rámci HR týmu rozdělíte?
    • Jak si nastavíte základní obrysy? (Jak často, na jak dlouho, jakou formou?)
  • Jak o tom budete komunikovat s kolegy? Jak jim HR buddyho představíte?
  • Jak si pak budete rozdělovat nováčky, aby i oni měli svého HR buddyho?
  • Kdo se bude starat o HR? Jak zajistíte, aby HR tým byl v pohodě a mohl s kolegy řešit jejich věci? (Mohou nastat náročnější období, kdy se z praktických věcí stanou spíše krizové intervence, což bude pro HR buddyho náročné.)
  • Podpoříte aktivitu nějakými kurzy pro HR buddyho? (Např. kurzy krizové intervence, koučingu, či jak pracovat s vlastními emocemi v kontaktu s někým rozhozeným, atp.)

Michal Poppe


Hlavní přínosy
  • přehled o pohodě kolegů
  • možnost lépe přiřazovat kolegy na projekty
  • kolegové mají na koho se obracet s pracovními problémy
Podporuje
  • Vztahy
  • Zdraví
  • Výsledky
Prostředí
  • Kancelář
  • Výroba
  • Home office
  • Mimo kancelář
Velikost skupiny
  • Neomezeně
Finanční náročnost
  • Zdarma
Čas - příprava
  • Hodiny
Čas - realizace
  • Hodiny
Frekvence
  • Dlouhodobě
Employee Lifecycle
  • onboarding
  • development
  • retention
Ve firmě zavádí
  • HR