Toto vysílání je k dispozici pouze uživatelům s placeným členstvím.
Chcete-li sledovat vysílání z archivu, staňte se součástí Red Button EDU komunity a aktivujte si členství.
Materiály doplňují a rozšiřují informace, které zazněly v tomto vysílání. Umožňují vám samostudium tématu do hloubky, pokud máte chuť a čas.
Pro zobrazení materiálů je potřeba mít aktivováno plné členství.
Na toto vysílání navazuje praktické setkání, během kterého se můžete doptat na věci, které zazněly ve vysílání a prodiskutovat s ostatními vaše témata.
Zajímá vás, jaké kondici se těší české firmy a průmysl obecně? Jak je dnešní doba mění a změní? A jaké bude mít řešení současné situace dopady na českou ekonomiku? Zobrazit více…
Proč sledovat?
S Janem Maškem si na tato témata povídají Radek Špicar, viceprezident pro hospodářskou politiku a export ve Svazu průmyslu a dopravy ČR a doc. Filip Matějka, je laureát ceny Neuron za práci na ekonomických teoriích, jimiž vysvětluje chování lidí i státu.
Co se dozvíte?
- Jaké kondici se těší české firmy a průmysl obecně?
- Jak se současnou situací proměňují?
- Jaké budou mít plošná opatření dopad na českou ekonomiku?
Hosté
Filip Matějka
Český ekonom, který pomocí ekonomických teorií vysvětluje chování lidí a státu. Vystudoval fyziku na Univerzitě Karlově, doktorát získal z aplikované matematiky na Princetonské univerzitě v USA. Od roku 2010 působí jako výzkumný pracovník Národohospodářského ústavu AV ČR. Od roku 2011 je členem akademického sboru CERGE-EI, společného pracoviště Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Studuje zejména makroekonomii, ekonomickou teorii, ekonomii informací a behaviorální ekonomii.
Věnuje se zejména rozvoji teorie racionální nepozornosti, kterou v roce 2003 poprvé popsal nositel Nobelovy ceny za ekonomii Christopher Sims. Matějku teorie zaujala na Princetonské univerzitě, kde studoval a kde Sim přednášel, následně ji začal rozvíjet. Teorie, která v sobě spojuje klasickou ekonomii s behaviorální ekonomií, popisuje lidské chyby při rozhodování. Filip Matějka se věnuje výzkumu, ve kterém zapojuje tuto teorii do běžných ekonomických a sociologických modelů. Snaží se popsat, jak se chovají lidé při svém rozhodování, jaké informace zohledňují a jaké naopak opomíjejí.
Radek Špicar
Absolvent Univerzity Karlovy v Praze a University of Cambridge. V minulosti působil jako náměstek místopředsedy vlády pro ekonomiku a později coby ředitel pro vnější vztahy Auto Škoda nebo ředitel think-tanku Aspen Institute Prague.
V současné době působí jako viceprezident Svazu průmyslu a obchodu, který je největším tuzemským zástupcem českých podnikatelů. V akademické oblasti se Radek věnuje společenské odpovědnosti podniků a ekonomické diplomacii.